امیر المومنین علی(ع) می فرمایند:
«اوّل الدین معرفته و کمال معرفته التصدیق به وکمال التصدیق به توحیده و کمال توحیده الاخلاص له و کمال الاخلاص له نفى الصفات عنه ، لشهادة کل صفة انها غیرالموصوف و شهادة کل موصوف انّه غیر الصفة »
واما نمونه ای از کلام عرفا و فلاسفه:
در "الهىنامه" آمده است:
صمد تویى که جز تو پرى نیست، و تو همهاى که صمدى.(1)
رساله "وحدت از دیدگاه عارف و حکیم" به نقل از "ابن عربى" مىنویسد:
إن الحقّ المنزّه هو الخلق المشبّه.(2)
نیز اهل عرفان مىگویند:
واجب الوجود کلّ الأشیاء، لا یخرج عنه شیء من الأشیاء.(3)
و مىگویند:
هو وجود الأشیاء کلّها.(4)
و مىگویند:
سبحان من أظهر الأشیاء وهو عینها.(5)
و مىگویند:
من عرف نفسه بهذه المعرفة فقد عرف ربّه، فإنّه على صورة خلقه، بل هو عین هویّته وحقیقته.(6)
(1). حسن زاده، حسن: الهى نامه، 49
(2) . حسن زاده، حسن: وحدت از دیدگاه عارف و حکیم، 76
(3). حسن زاده، حسن: وحدت از دیدگاه عارف و حکیم، 2 / 368
(4). ملاصدرا: شرح اصول کافى، شرح حدیثِ اول از باب اول
(5). ابن عربى: فتوحات، 2 / 459
(6). ابن عربى، فصوص الحکم، الفص الشعیبیّ: 286
بازدید دیروز: 6
کل بازدید :3903